Dezvoltare personala 13 – Strategii de rezolvare a problemelor
(1 voturi)

Printeaza acest articol Email This Post 5,936 vizualizari

Daniel Lixandru

dissertation writing service

1. Amanarea recompensei

Va plac prajiturile? Haideti sa ne imaginam ceva. Aveti in fata prajitura preferata. Aceasta are glazura preferata, este insiropata, are toate elementele care va plac. Care este partea care va place cel mai mult? Partea cu glazura sau prajitura? Oare ce poate spune despre noi felul in care mancam o prajitura? Ce daca mananc in primul rand partea cea mai buna a prajiturii?

Strategia de a manca prajitura poate spune ceva despre felul in care imi place sa muncesc. Poate voi vedea ca imi dedic timp in primul rand activitatilor care imi plac, iar pe cele provocatoare, care-mi fac probleme le voi lasa la urma. Oare nu ar fi mai bine sa fac intai lucrurile care-mi ridica probleme si dupa aceea sa ma bucur? de cele care-mi plac? Haideti sa ne intoarcem la copii, la felul in care ei isi fac lectiile. Exista o diferenta intre copii care-si fac intai lectiile si dupa aceea se joaca si stau la televizor si cei care le fac invers? Oare ce strategii vor genera pe termen lung in felul in care rezolva problemele?

Se pare ca daca lasam activitatile neplacute ultimele vom ajunge sa ne dezvoltam strategii de amanare si perpetuare a problemelor.

Mancati partea cea mai buna a prajiturii la sfarsit.

Esti adult, atunci planifica-ti in primele ore de program rezolvarea problemelor importante care nu te atrag, lasand la sfarsit ceea mai buna parte a prajiturii.

Ai copii, atunci ajuta-i sa-si dezvolte aceiasi strategie. Sunt cecetari care arata ca elevii care-si fac intai temele si apoi isi dedica timp pentru joaca, sunt mai performati si mai linistiti.

2. Asumarea responsabilitatii

Am auzit de multe ori o vorba: Fuga de raspundere este sport national. Nu putem rezolva problemele vietii noastre decat rezolvandu-le. Aceasta propozitie pare un pic idioata sau evidenta, dar are o mare valoare de adevar pentru cei mai multi dintre noi. Nu putem rezolva o problema sperand ca va fi rezolvata de altcineva. Pot rezolva o problema doar cand spun: Aceasta este problema mea. Multi, foarte multi oameni incearca sa scape de durerea rezolvarii problemelor spunand: Aceasta problema a fost generata de …o persoana, societate, ghinion etc., deci nu este responsabilitatea mea sa o rezolv. Pe masura ce evitam rezolvarea problemelor sau nu ne asumam rezolvarea lor, devenim din ce in ce mai incorsetati. Oamenii care se simt liberi sunt cei care rezolva problemele rapid problemele pe care le intalnesc. Sportul opus fugii de raspundere este sa te gandesti ca si problemele care evident nu sunt ale tale sunt in responsabilitatea ta si sa ajuti la rezolvarea lor. Incercati acest exercitiu, macar imaginar.

3. Realitatea

Cu cat vedem mai mult realitatea, cu atat vom fi mai pregatiti sa rezolvam problemele. Dar ceea ce vedem noi este doar o perspectiva a realitatii, o harta care nu este chiar teritoriul pe care mergem. Uitati-va la un deget si veti vedea ca este total diferit de ceea ce vede altcineva privind acelasi deget. Imaginati-va situatiile complexe, in care sunt implicati mai multi oameni. Cate perspective sunt si cate realitati se vad simultan. Cu cat harta noastra este mai apropiata de teritoriu, cu atat mai mult vom sti unde vrem sa mergem si cum anume o vom face. Pare un lucru foarte simplu, dar calea spre realitate nu este usoara. In primul rand pentru ca nu ne nastem cu harti, trebuie sa ni le facem, iar acest lucru necesita efort. Cu cat investim mai mult efort, cu atat vom avea harti mai bune. Unii dintre noi nu sunt dispusi sa faca acest lucru. Inca din copilarie au harti simpliste care nu reflecta realitatea. Acolo se formeaza convingeri si strategii care pot avea efectul unei lupe sau a unei oglinzi, care deformeaza si ne fac sa pierdem calea spre realitate.

Dar problema cea mai mare cu hartile nu este de a le face cat mai bune si detaliate, ci de a le revedea si schimba sistematic. Fata de hartile geografice, care nu necesita schimbari prea mari in timp, cele din mintea noastra sunt nevoite sa se adapteze lumii in schimbare continua. Viteza cu care apar schimbarile a crescut exponential in ultimii 50 de ani, iar ce este sus poate sa fie jos, cine est bogat poate deveni sarac. Cand suntem saraci lumea arata diferit de cum arata cand suntem bogati.

Cheia suprapunerii cat mai bine, cat mai fidel hartii cu teritoriul este o auto-examinare continua. Pe langa observarea continua a realitatii este bine sa facem si o observare a observatorului. O viata fericita este aceea in care contemplatia se impleteste cu actiunea.

 

4.  Echilibru

Oamenii invata cel mai mult din experienta. Sa ne imaginam ca in copilarie ne-am obisnuit sa luam decizii rapide, iar rezultatele pe care le obtinem ne multumesc. Atunci vom fi tentati ca pe viitor sa luam decizii la fel de rapide sau poate din ce in ce mai rapide. Astfel dintr-o incredere prea mare in noi calitatea noastra de a lua decizii rapide se poate transforma intr-un defect. Astfel, folosirea in exces a unei calitati poate deveni un defect.

De aceea, a fi flexibili in folosirea anumitor calitati sau strategii poate fi cheia eficientei in rezolvarea problemelor. De multe ori mai binele este raul binelui. Echilibru in folosirea unor calitati ne ajuta sa ne ajustam si hartile mentale pe care le avem.

Iata un exercitiu care ne poate creste flexibilitatea si folosirea echilibrata a strategiilor. Daca de obicei luati decizii rapide, incercati in 20 % din cazuri sa schimbati strategia: intrebati prietenii, luati decizile in echipa, analizati optiunile si consecintele.