- 1 Marathon - http://www.1marathon.ro -

Jocul intern

Posted By Daniel Lixandru On 1 Decembrie 2009 @ 00:12:58 In Articole | Comments Disabled

Daniel Lixandru

Indoielile noastre sunt tradatori si ne fac sa pierdem lucrurile bune pe care le-am putea castiga, prin teama de a incerca. William Shakespeare (1564-1616)

Se spune ca cea mai mare provocare in leadership este sa stii cu cine lucrezi. Cred totusi ca cea mai mare provocare este sa stii cine esti. Sa stii care-ti sunt calitatile, dar si mai mult cum faci fata provocarilor. In ultimul an stresul generat de criza a creat multe probleme de nivelul performantei in afaceri si performantei individuale.

Conceptul de joc interior a fost dezvoltat de Timothy Gallwey cu scopul de a-i ajuta pe ceilalti sa-si dezvolte excelenta in diferite sporturi (de ex. tenis, golf, schi etc.), in muzica, dar si in afaceri si management, practic oriunde se urmareste performanta. Atunci cand sportivii ajung la performanta in jocul exterior, singurul mare adversar si cel mai de temut ramane propria lui mintea. Ce se afla in calea performantei oamenilor. Ce face, cateodata, performanta asa de dificila. Ce ne face sa oscilam in obtinerea performantei. Care este diferenta intre cei care au performanta si cei care au potential? Raspunsul la aceste intrebari sta in formula de mai jos:

Performanta = Potential – Interferente

Deci reducand interferentele putem sa crestem performanta. Este important sa putem controla principalele surse interne de intreruperi. Aceste interferente se afla de cele mai multe ori in sistemul nostru intern de convingeri limitative. Ce este acea mica voce din interiorul nostru care ne ajuta sau ne poate incurca in ceea ce vrem sa facem? Acest mic adversar depinde de jocul interior si este alcatuit din urmatoarele elemente:

1. Cum percepem realitatea exterioara
2. Ce emotii avem
3. Ce gandim
4. Ce ne imaginam

Sunt 5 stiluri de gandire sau temeri care ne blocheaza starea de eficienta (de flux):
1.Stilul aprobator induce gandul “să fac pe plac celorlalti”. Acest stil ma face sa-mi pierd autenticitatea si sa-mi pun intrebarea: “ce vor spune ceilalti despre mine”.
2.Stilul perfectionist induce gandul “să fiu perfect”. Acest stil ma face sa caut perfectiunea cu pretul dezvoltarii, adica sa fac doar acele activitati unde sunt sigur ca sunt foarte bun. Un perfectionist se va bolca in momentul in care lucrurile nu ies asa cum si-a propus el.
3.Frica de deschidere emotionala inseamna: frica de a nu parea tare, frica de a nu controla emotiile, de a nu arata ce simti. Exista organizatii unde a-ti arata emotiile este un semn de slabiciune.
4.Frica de evaluare. Frica ca nu este destul de bun isi are originea in relatia cu parintii, profesori sau antrenorii critici, care nu au validat aspectele pozitive. Evaluarea orientata pe feedback negativ poate duce la aceasta frica.
5.Frica de ratare. De meciul asta depinde tot viitorul tau. Aceasta prezentare este esentiala. Aceasta vanzare este ultima. Nu te vei mai intalni cu oportunitatea asta. E viata ta in joc. Este ultima sansa. Aceste ganduri creeaza o supramotivare care induce crispare si anxietate.

Aceste frici isi au originile in perioada primei copilarii sau in perioada de dezvoltare si de formare a personalitatii. Ele pot fi tratate prin constientizarea acestor mecanisme limitatoare si redescoperirea potentialului maxim specific exprimarii adevaratei IDENTITATI. In cazul in care aceste frici revin obsesiv, atunci putem sa apelam la un psiholog. In Romania, la nivelul perceptiei, mersul la psiholog este echivalent cu nebunia. Poate trecand peste aceasta credinta limitatoare, putem sa avem nenumarate beneficii la capitolul autocunoastere mergand la un coach sau psiholog.

Iata cateva intrebari pe care ni le putem pune:

Cata incredere am in actualul nivel de cunostinte, abilitati, motivare si energie?

Cum imi aleg prioritatile?

Cum imi controlez munca, dedicatia, comunicarea?

Imi este frica de greseli, a arata diferit sau sa-mi spun punctul de vedere?

Care sunt experientele sau presupunerile care ma tin pe loc?

Iata cateva cai prin care putem controla “jocul intern”.

  • Intrare in starea optima: Cum intri in zona de flux? Folositi ancorele positive, adica amintirea unui moment placut din trecut, ascultarea unei melodii care va energizeaza, utilizarea exercitiilor de alinierea a centrilor energetici.
  • Stabilirea tintei: Unde vrei sa ajungi? Stii care iti este tinta, obiectivul, visul? Alice in tara Minunilor se intreba la o bifurcatie:

-Pe unde sa o iau?

-Unde vrei sa ajungi?

-Nu stiu.

-Atunci nu conteaza pe unde mergi.

  • Gandire pozitiva: Cum interpretam succesul si esecul? Oamenii devin ceea ce gandesc cel mai mult. Oamenii poarta cu ei imagini despre cine sunt si cum performeaza. Aceste imagini incorporeaza atat succese cat si esecuri. De multe ori memoria esecurilor devine mai prezenta decat imagininile succeselor. Este esential sa intarim succesele avute pentru a construi increderea in abilitatile noastre si pentru a ne atinge obiectivele.
  • Managementul stresului: Cat de antrenat esti pentru a face fata situatiilor stresante? Unii oameni pot sa performeze foarte bine cand sunt in situatii favorabile, dar sa fie foarte neproductivi in situatii nefavorabile, cand sunt in situatii stresante sau in conflict cu cineva. Iata cateva metode de a face fata stresului: constientizarea factorilor de stres, recadrarea situatiilor, tehnici de respiratie.
  • Controlul atentie: Care sunt tehnicile ma ajuta sa ma concentrez si sa mentin atentia in momentele critice? O resursa foarte rara in zilele noastre nu sunt ideile si talentul, ci atentia insasi. Pe masura ce cerintele de a ne dezvolta atentia cresc, felul in care raspundem acestor cerinte a ramas pe loc.
  • Vizualizare si imaginatie. Ce vezi este ceea ce obtii. Iti imaginezi sistematic rezultatul pe care doresti sa-l obtii? Omul modern occidental isi foloseste preponderant emisfera stanga, responsabila cu gandirea logica si ratiunea. Partea dreapta, creativa si responsabila cu gandirea holostica si intiutiva este foarte putin folosita. Vizualizand ceea ce ne dorim, ne dezvoltam o energie mai mare, incredere, o stare de “flux” si concentrare pentru a realiza obiectivul. Stimularea partii creative ne face automat sa punem in functiune mecanisme care ne vor ajuta in atingerea a ceea ce ne dorm. Aceasta capacitate se dezvolta prin training sistematic.
update adobe acrobat [1]

Pentru a avea eficienta maxima este bine sa aveam o abordare integrata si personalizata a celor 5 abilitati. Cele 5 abilitati pot fi invatate separat, dar exersate integrat. Cele 5 abilitati este bine sa fie adaptate fiecarei persoane, functie de stilul personal si obiective. Stilul personal poate fi identificat cu ajutorul instrumentelor LIFO [2] si Human Synergistics.


Article printed from 1 Marathon: http://www.1marathon.ro

URL to article: http://www.1marathon.ro/jocul-intern/

URLs in this post:

[1] update adobe acrobat: http://downloadadobeacrobat.com/

[2] LIFO: http://www.1marathon.ro/licentiere-in-metoda-lifo-life-orientation/

Copyright © 2009 1 Marathon. All rights reserved.