Leadership 3. IQ, EQ, VQ, PQ
(1 voturi)

Printeaza acest articol Email This Post 3,652 vizualizari

Daniel Lixandru

buy microsoft office publisher 2007 download

Pentru a face carieră avem nevoie de ambiție și abilități. Ambiția fără abilități ne face să fim visători, iar abilitățile fără ambiție ne fac să arătăm ca un uriaș adormit în fața realității. Plec de la premisa că, citind acest articol, ai ambiția de a deveni lider. Plec de la premisa că ai o serie de calități, unele manifeste iar altele în formă latentă, pentru a deveni liderul care dorești. Întrebarea corectă este dacă îți dezvolți calitățile de care ai nevoie la momentul potrivit.

Școala ne învață exact cele mai greșite abilități de care avem nevoie pentru a deveni un lider. În școală lucrăm individual, la obiective prestabilite, la care există un răspuns teoretic corect. Mai mult, școala ne învață că cei mai deștepți, adică cu IQ cel mai ridicat sunt cei mai buni. Nu cred că am auzit în învățământul 1-12 de note colective. În 2000 am fost la un curs de leadership la cea mai bună școală de management din Europa de Est, la Bled in Slovenia www.iedc.si , unde timp de 2 săptămâni am găsit soluții la anumite studii de caz. Ce am învățat acolo, cel mai mult de la unul dintre cei mai buni profesori de management, Joe Ponce, a fost că nu există un răspuns corect la problemele date de viața de afaceri, ci că este bine să ne asumăm responsabilitatea pentru deciziile noastre. Niciodată nu vom ști dacă am luat decizia cea mai bună. O decizie luată de un grup de oameni va fi mai mult mai bună decât suma deciziilor luate de fiecare individ în parte. În afaceri nu există nota 10. Leadership înseamnă să-ți faci obiective, nu doar să le accepți, să lucrezi cu oameni, să iei decizii împreună cu oamenii, să lucrezi într-o lume foarte politică. Școlile nu ne învață acest lucru.

Pentru a-ți putea structura călătoria în leadership, hai să vedem cam de ce tipuri de abilități avem nevoie.

  1. Abilități tehnice. IQ (coeficient de inteligență) ridicat susține dezvoltarea abilităților tehnice.

  2. Abilități de lucru cu oamenii. EQ (coeficientul emoțional) este baza lucrului cu oamenii.

  3. Abilități de a introduce schimbări. Fără un ridicat VQ (coeficient de vitalitate) nu vei putea introduce schimbările atât de necesare adaptării la mediul de afaceri.

  4. Abilități politice. PQ (coeficientul politic) te ajută să te menții în vârful piramidei.

Aceste abilități sunt necesare, exact în această ordine, pe măsură ce avansăm spre vârful unei organizații. Cei mai mulți dintre noi ne-am început cariera în conducere, deoarece am dovedit că avem abilități tehnice: IT, finanțe, vânzări, psihologie etc. IQ este necesar pentru face bine sarcinile tehnice și pentru a fi promovați într-un post de conducere. De multe ori este și o capcană. Având abilități tehnice deosebite, oamenii văd promovarea ca o oportunitatea pentru a rezolva sarcini din ce în ce mai complexe și de a rezolva problemele pe care ceilalți nu le pot soluționa. Acesta nu este leadership. Leadership înseamnă să-i faci pe oameni să facă lucrurile, nu să le faci tu.

Liderii au abilități foarte dezvoltate de lucru cu oamenii, adică: delegare, motivare, influențare, rezolvarea conflictelor, construirea echipelor. Acestea au legătură cu un EQ dezvoltat.

VQ este acel coeficient pe care îl au liderii care nu pot suporta status quo și care sunt orientați spre a face schimbări în jurul lor.

Dacă ai ajuns pe vârful muntelui ai nevoie de sprijin din partea celorlalți, căci altfel te va lua vântul. Aici ai nevoie de abilități politice PQ, de a face alianțe, de a juca în echipa câștigătoare.

Pentru orice lider aspirant provocarea este a-ți dezvolta aceste abilități din timp și să fim conștienți că nivelul la care conducem necesită anumite abilități. Dacă ești manager de vârf și nu ai abilități politice este posibil să nu înțelegi de ce ți s-a terminat mandatul înainte de termen.

IQ, EQ, VQ, PQ acționează simultan. Dacă discutăm IQ, coeficientul de inteligență, se pare că scade o dată cu vârsta. Ceilalți coeficienți se pot dezvolta prin antrenament. Se pare că EQ chiar crește o dată cu vârsta.

Exercițiu

  1. Evaluează-ți cei 4 coeficienți.

 

  1. Pe ce nivel te afli în acest moment? Care este coeficientul de care ai nevoie în acest moment?

 

  1. Ce notă îți dai la:
  •  Stabilirea obiectivelor
  • Planificare
  • Organizare
  • Delegare
  • Coaching
  • Rezolvarea conflictelor
  • Influențare
  • Motivare
  • Construirea echipelor
  • Feedback
  • Evaluare
  • Control
  • Gestionarea stresului
  • Managementul schimbărilor
  • Managementul timpului
  • ……………
  •