Criza: oportunitate & pericol
Daniel Lixandru
Ideograma care reprezinta cuvantul criza in limba chineza este formata din doua subideograme. Una inseamna pericol, iar celalalta inseamna oportunitate. Cati dintre noi se gandesc ca totusi, criza poate avea si efecte pozitive? Cati ne gandim ca este chiar o oportunitate. Oare ce or fi avut in cap chinezii cand au facut ideograma respectiva?
Deschizi televizorul criza. Descizi internetul, criza. Deschizi ziarul criza. Toata lumea vorbeste despre criza. Cati dintre noi vorbim despre aceasta criza in termeni pozitivi? 1%, 5%?
Sa ii lasam pe cei care cred ca pericolul este partea cea mai importanta din cuvantul criza si sa vedem ce oportunitati putem avea din partea acestei crize.
Sa grupam un pic aceste oportunitati din punct de vedere al clientului, companiei si a angajatului.
O oportunitate pentru cele trei categorii ar fi aceea de a stopa lacomia care a dus la acesta situatie. Dorinta de a avea cat mai mult: clientii produse si serviicii, angajatii salarii si beneficii iar companiile profit.
Ce oportunitati pot avea clientii de pe urma acestei situatii?
- Produse mai bune.
- Servicii mai bune. Cand piata ofera mai multe produse decat este nevoie vor apare si serviciile. Deja se vede o schimbare la dealerii auto, care incep sa te trateze ca pe un prieten.
- Preturi mai bune.
- Crearea unui stil de cumparare eficient. In SUA exista carti despre cum se cumperi. Cred ca si clientii romani nu vor mai lua prima optiune, ci vir lua decizii elaborate.
Care sunt oportunitatile pentru companii?
- Crearea unei culturi sanatoase. Nu mai merge cultura “heirupista”.
- Eliminarea rapida a proiectelor care nu au eficenta.
- Eliminarea oamenilor care nu apartin culturii si companiei. Fie ei manageri, fie angajati. In situatii de criza se vede cel mai bine cine este dedicat unor valori sau doar mimeaza acest lucru.
- Profesionalizarea angajatilor. Cei care vor fi nevoiti sa se profesionalizeze in primul rand vor fi cei care lucreaza in vanzari, deoarece scazand cererea nu vor mai avea beneficiile de pana acum.
- Motivarea angajatilor. Discutam cu un grup de investitori ca productivitatea muncii a crescut cu 15% in companiile pe care le aveau, indiferent ca ereau de productie sau IT.
- Coeziune mai mare. In fata unui pericol extern ceaziunea grupului creste.
Sa vedem care ar putea fi oportunitatile pentru angajati.
- Gasirea adevaratei meniri. In situatii de criza iti dai seama cam ce este important pentru tine. Este posibil sa ne concentram pe ceea ce este important pentru noi.
- Invatarea accelerata. Oamenii isi activeaza potentialul, practic nelimitat, mai ales in conditii de criza.
- Aducerea cu picioarele pe pamant. Acum oamenii vor reevalua ceea ce au, ceea ce fac si ceea ce sunt.
- Oportunitati pentru cei cu adevarat buni. Acum este nevoie de manageri de criza. Chiar la o intlanire cu niste consultanti, cineva imi spunea daca nu am niste vanzatori de criza, care sa vanda pentru ei in aceasta perioada.
- Un manager mai bun. In aceste situatii, cand rezultatele nu sunt impinse de piata, managerii vor fi mai atenti la stilul lor de conducere.
Sa nu uitam un lucru elementar care se invata la facultatile economice, ca situatii de acest gen apar o data la 8-12 ani. Cred ca chinezii cand au construit ideograma pentru criza nu s-au gandit la efectul pe care-l are criza in exterior, ci in primul rand la efectul pe care-l are criza in oameni. Felul in care fiecare dintre noi va privi acesta criza se va rasfrange apoi asupra noastra. Ma gandesc acum la doua companii din piata romaneasca de asigurari: una si-a taiat bugetul pentru training pentru angajati, iar cealalta si-a mprit bugetul pentru training. Oare cum privesc managerii celor doua companii criza si ce efect va avea acest lucru pe termen mediu. Vom trai si vom vedea.