Cum este programat creierul. Nivelurile neurologice
Daniel Lixandru
Structura creierului nostru, limbajul formează ierarhii şi niveluri de operare. Fiecare nivel are ca funcţiune sintetizarea, organizarea şi direcţionarea nivelului de sub el. Schimbând ceva la un nivel de jos poate, dar nu în mod necesar să influenţeze nivelurile superioare. Influenţele semnificative sunt cele de sus în jos.
Aceasta organizare a fost realizată de Robert Dilts, pornind de la cercetările antropologului Gregory Bateson, care a identificat diverse niveluri ale învăţării şi schimbării. Fiecare nivel este mai abstract decât nivelul inferior, dar fiecare are un anumit impact asupra individului.
Diferitele niveluri implică în mod diferit sistemul nervos. Astfel, pentru a experimenta mediul, o persoană poate să-şi ajusteze doar organele sale de simţ. Dacă o persoană doreşte să facă un anumit lucru în acel MEDIU, adică să aibă un COMPORTAMENT, atunci sistemul nervos este implicat într-o proporţie mai mare. Iar pentru a reuşi să îşi coordoneze acţiunile într-o anumită secvenţă complexă adică STRATEGII şi aptitudini, persoana face apel la şi mai multe resurse ale sistemului nervos. Pentru formarea CONVINGERILOR despre mediu, comportamente şi strategii este necesar un efort la un nivel mai profund al sistemului nervos, ajungându-se la intuiţie şi sentimentul că este bine sau rău dictat de o forţă interioară, pe care nu o poţi identifica. De multe ori convingerile pot fi privite ca nişte generali care ne spun dacă suntem în direcţia bună. Mobilizarea totală a sistemului nervos la toate cele 4 niveluri duce la formarea sentimentului IDENTITĂŢII de sine. În conexiunea cu nivelul identităţii este cel de-al şaselea nivel, cel SPIRITUAL, ceea ce este dincolo de noi, conexiunea cu universul, în orice formă ar fi ea.
Nivelul MEDIULUI implică condiţiile externe la care comportamentul nostru se desfăşoară. COMPORTAMENTELE fără o hartă internă, plan sau strategie, care le ghidează sunt ca reacţia genunchiului lovit cu ciocănelul sau ca ritualurile sau obiceiurile pe care le avem. La nivelul STRATEGIILOR suntem capabili să selectăm, adaptăm comportamentele la o clasă mai largă de situaţii externe. La nivelul CONVINGERILOR şi valorilor încurajăm, inhibăm sau generalizăm o strategie specifică, plan sau mod de gândire. IDENTITATEA consolidează întregul sistem de credinţe şi valori într-un sens al EU-lui. Nivelul SPIRITUAL se referă la percepţia noastră că suntem parte a unui sistem mai mare. Cu cât un nivel devine mai abstract decât specificul comportamentului şi experienţei, cu atât are un efect mai mare asupra comportamentului şi experienţei.
Mediu: ceea ce ne înconjoară, oamenii, locurile, lucrurile. La ce anume reacţionăm.
Comportament: acţiunile noastre. Ceea ce facem.
Strategii: aptitudinile noastre, structurile stabile. Ceea ce putem face.
Convingeri: valorile, regulile şi crezurile noastre. De ce face sau nu facem ceva. Care sunt limitările noastre.
Identitate: ideea de sine, misiunea de viaţă. Ceea ce suntem noi.
Spiritual: conexiunea cu Universul. Ceea ce este dincolo de noi.
Cu ajutorul….. | eu | pot | să fac | asta | aici |
SPIRITUAL | IDENTITATE | CONVINGERI | STRATEGII | COMPORTAMENT | MEDIU |
Cine altcineva? | Cine? | De ce? | Cum? | Ce? | Unde? |
[…] Este o invatare generalizata, care se intrepatrunde cu toate sectoarele existentei si influenteaza nivelurile neurologice ale individului. Schimbarile determinate de invatarea semnificativa pot avea urmatoarele rezultate […]