Dezvoltare personala 8. Eu si cu mine
Laura Timofei
Prin atributul esential al constiintei de sine, omul este singura fiinta care sintetizeaza si raporteaza toate experientele sale fata de o entitate constanta, sinele, in a carui memorie se pastreaza amintirea experientelor trecute si care iti proiecteaza in viitor motivele si intentiile, actionand pentru indeplinirea lor. Desi este o componenta launtrica, adanc subiectiva a personalitatii, sinele poarta amprenta realitatii sociale in geneza, structura si functionalitatea sa.
In literatura de specialitate anglo-americana se utilizeaza conceptul de sine (self), prin care se intelege imaginea individului despre propria persoana, nu insa ca perceptie superficiala si schimbatoare, ci ca ansamblu de credinte si opinii profunde, subtile privind miezul propriei fiinte, accesibile prin autoreflexivitate. Conceptul anglo-american de self e mai cuprinzator decat romanescul Eu, ingloband deopotriva judecatile individului despre propria persoana, cat si ceea ce el primeste din contextul sau social ca informatii obiective despre propria fiinta reflectata in judecata celorlalti.
G. H. Mead expliciteaza aceasta bivalenta a sinelui (self) printr-o celebra distinctie, intre (I) si “Me“. Componenta (I), (careia ii corespunde Eu din limba romana) este sinele ca subiect creator, spontan, dinamic, initiator de acte si emitator de judecati, in vreme ce componenta “Me” (careia cu greu i-am putea spune in romaneste minele) exprima sinele ca obiect, adica personalitatea modelata de contextul social, prin asimilarea de catre individ a unor reguli, norme si roluri sociale. Cu alte cuvinte, Me reprezintabsinele conformist, ceea ce suntem si facem in calitate de exponenti ai anumitor grupuri si contexte sociale.
Cunoasterea sinelui presupune asadar o abordare distincta: pe de o parte o privire in si din interior ce ne va dezvalui eul, si pe de alta parte observarea imaginii mele percepute de altii. Charles Horton Cooley a introdus termenul looking-glass self – Sinele in oglinda – pentru a sugera faptul ca ceilalti reprezinta oglinzi in care ne vedem propria imagine. Adesea ajungem sa ne cunoastem pe noi insine imaginandu-ne ceea ce alte persoane, a caror opinie ni se pare importanta, gandesc despre noi, incorporand aprecierile lor in imaginea de sine. O atentionare se impune totusi: ceea ce noi gandim despre propria persoana nu este intotdeauna in deplin acord cu ceea ce altii cred efectiv despre noi.
Trebuie sa tinem seama si de faptul ca oamenii tind sa reflecteze nu numai asupra Eurilor lor actuale, ci si asupra Eurilor posibile, ceea ce ei ar putea, le-ar placea ori se tem ca ar putea sadevina in viitor.
Exercitiu
Faceti urmatorul exercitiu: pe o coala alba, scrie-ti zece trasaturi care descriu ce fel de persoana sunteti realmente. Alcatuiti apoi o a doua lista de zece trasaturi care descriu ce fel de persoana ar trebui sa fiti, caracteristici pe care ar trebui sa le aveti pentru a va multumi simtul datoriei si pentru a face fata obligatiilor si raspunderilor ce va revin. Alcatuiti a treia lista, care descrie idealul vostru, modul in care v-ar placea sa fiti, incorporand sperantele, dorintele si visele cele mai tintuite. Veti avea trei liste, care descriu Eul vostru actual, pe cel normativ sau dorit de catre ceilalti si Eul ideal.
Prima lista defineste conceptul Sinelui; celelalte doua definesc standardele voastre personale sau reperele orientative ale Sinelui (self-guides). In masura in care nu corespundeti acestor standarde, veti avea un respect de sine scazut, o stare afectiva negativa si, in cel mai rau caz, tulburari afective. Daca exista discrepante intre Sinele vostru actual si cel impus de expectatiile celorlalti, va simtiti vinovati, rusinati si resentimentari; puteti avea chiar tulburari anxioase si temeri excesive. Daca se ivesc discrepante intre Sinele vostru actual si cel ideal, va simtiti frustrati, tristi, dezamagiti si neampliniti; in cazuri extreme, se poate ajunge la depresie.