Leadership 7. Coaching – proces indefinibil, despre provocari intangibile, cu rezultate inimaginabile
Daniel Lixandru
Cuvantul coaching genereaza in mintea oamenilor multe lucruri. As vrea, pentru inceput, sa dau cateva definitii.
-A face coaching inseamna a-i ajuta pe oameni sa-si descopere propriul potential si sa-si rezolve propriile provocari. Nu are legatura cu a le spune ce sa faca sau a le rezolva problemele.
-Coachingul inseamna un parteneriat cu clientul, in cadrul unui proces de provocare si stimulare a gandirii si creativitatii acestuia, pentru a-l inspira in maximizarea potentialului sau personal si profesional. (ICF – International Coaching Federation)
-Este o conversatie, un dialog prin care coachul si persoana careia i se ofera indrumare interactioneaza intr-un schimb dinamic, pentru a atinge obiective, a imbunatatii performanta si a determina reusite tot mai semnificative pentru cel care primeste coaching.
-Coachingul urmareste ridicarea nivelului calitativ al performantelor si al capacitatii de invatare ale celorlalti. Aceasta implica furnizarea feedbackului, dar si alte tehnici precum motivarea si folosirea eficienta a intrebarilor. Iar in cazul unui manager-coach, mai include si recunoasterea disponibilitatii unui membru al echipei de a-si asuma o anumita sarcina, din punctul de vedere al aptitudinilor si al motivatiei.
–Coachingul este un proces indefinibil, despre provocari intangibile, cu rezultate inimaginabile.
-Este o intalnire in care i se da complexitatii dreptul la existenta.
Pe scurt, cel care recurge la coaching urmareste ca persoana pe care o ajuta, sa-l ajute, la randul sau. Si este o interactiune dinamica, nu se bazeaza pe o comunicare de sarcini sau de indicatii intr-un singur sens.
Ca manager avem mai multe cai de actiune:
- Directionare – spune ce sa faca
- Rezolvarea problemelor
- Sfaturi si indrumare
- Oferire de feedback
- Pune intrebari
- Cautarea de optiuni
- Ascultare, sumarizare si reflectare
Ideal ar fi sa ne plasam cat mai des in situatiile din ultima partea a enumerarii. De ce ? Simplu: studiile au aratat ca si in cazul unui expert intr-un domeniu care da o solutie unui om, acesta isi va asuma solutia doar in 20% din cazuri. In schimb, daca individul este ajutat sa gaseasca singur solutia, el o va pune in practica in 80% din cazuri.
Managerul-coach, are tendinta sa rezolve problemele subalternilor. Acest lucru este atractiv deoarece:
- Vrem sa facem pe desteptii
- Cealalta persoana este fericita, deoarece i-am facut viata usoara
- Vom fi vazuti ca fiind ?de treaba?
Pe termen scurt este atractiv, dar pe termen lung este posibil sa fie propria capcana deoarece:
- Cu cat rezolvam mai multe probleme, cu atat vom atrage mai mult oameni cu probleme.
- Nu lasam membrii echipei sa se dezvolte
- Vom gasi solutii limitate
E drept ca sa pui intrebari si sa asculti ia timp si creeaza frustari, mai ales atunci cand cunosti solutia. Si mai exista si frica de a nu fi pusi in situatia de a recunoaste ca subordonatii pot oferi solutii mult mai bune.
Exercitiu
Cand un prieten sau un coleg iti cere sfatul, pune-i intrebari care sa-l ajute sa-si gaseasca raspunsul la framantari. Ce intrebari i-ai pus?