Managementul stresului
Stresul este un fenomen natural care apare in viata de zi cu zi. Cercetatorii au stabilit ca foarte multe boli au drept cauza un stil de viata in care stresul excesiv si tensiunea cronica devin stari normale. Pentru ca nu putem scapa de stres, putem invata cum anume sa-l gestionam eficient pentru a ne maximiza potentialul.
Programul este dezvoltat pentru a ajuta participantii sa-si identifice factorii de stres precum si tehnici eficiente de reducerea si controlul stresului.
Obiective
La sfarsitul cursului participantii:
Vor cunoaste stilul personal de management al stresului
Vor putea diferentia stresul pozitiv de cel negativ
Isi vor insusi 12 tehnici de management al stresului
Iata ce veti invata
Stresul
- Ce este stresul
- Biologia stresului
- Psihologia stresului
- Stres si performanta
- Stresul negativ si stresul pozitiv
Stilul personal de management al stresului in conditii favorabile si nefavorabile
- Intelegerea factorilor care in cazul tau declanseaza stresul
- Intelegerea modului tau de a trata stresul
- Intelegerea modului tau de a trata uneori eronat situatiile
- Identificarea situatiilor care te streseaza
- Dezvoltarea strategiilor practice de ameliorare a manierei tale de a controla stresul
Mentinerea unei stari de spirit pozitive
Metode si tehnici de management al stresului
- Managementul surselor de stres
- Tehnici de relaxare
- Exercitii de respiratie
- Exercitii fizice
- Exercitii de vizualizare
- Managementul gandurilor
- Planificarea si proactivitate
Structura program
Activitate | Durata | Metoda | Observatii |
Precurs | 60 | Participantii vor completa un chestionar cu simptomele stresului. | |
Ziua I | |||
Introducere | 10 | Prezentare | Trainerul va prezenta obiectivele si regulile de desfasurare a cursului. |
Autostrada stresului | 10 | Icebreaker | Participantii se vor aseza pe o linie in functie de starea de stres pe care o resimt de la ”stresati la maxim” la ”relaxati total”. Fiecare participant va spune vecinului de ce s-a asezat in acel loc. Fiecare participant va prezenta partenerul folosind urmatoarea fraza: ”Acesta este………….si a ales aceasta pozitie deoarece…………….si spera sa ………….de la acest curs”. |
Factorii de stres. Cum sa facem fata stresului | 30 | Brainstorming | Participantii vor fi aranjati in trei grupuri in functie de locul pe care-l ocupa pe autostrada stresului. Participantii vor identifica cat mai multi factori de stres si modul in care fac fata acestora. Un reprezentat va prezenta rezultatele intregului grup. |
Simptomele stresului | 15 | Discutii | Trainerul va prezenta rezultatele chestionarelor. Partcipantii vor comenta rezultatele. |
Ce stim despre stres | 15 | Invatare directionata | Participantii vor fi stimulati sa raspunda la intrebarile:Ce este stresul? Cum facem fata stresului? Ce influenteaza reactiile noastre in fata stresului? |
Pauza | 15 | ||
Exercitiu Barton Aeronautics | 110 | Role play, comentarii | Participantii vor fi in rolul unui director care trebuie sa ia decizii rapide in functie de o situatie data. |
Pauza pranz | 90 | ||
”Cele 8 bijuterii” | 10 | Demonstratie | Participantilor le vor fi prezentate 8 exercitii de respiratie care, daca sunt facute cu regularitate, duc la un tonus bun si la reducerea stresului. |
LIFO managementul stresului | 90 | ChestionarPrezentare Discutii | Participantii vor completa chestionarul LIFO ”Managementul stresului” si vor primi informatii despre metoda si stilurile LIFO. |
Pauza | 15 | ||
”Cele 8 bijuterii” | 30 | Role play | Participantii vor exersa 4 ”bijuterii”. „Bijuteriile” sunt exercitii de respiratie care, daca sunt facute sistematic, duc la o rezistenta sporita la stres. |
LIFO | 60 | PrezentareDiscutii | Se vor comenta rezultatele individuale. |
”Cele 8 bijuterii” | 20 | Role play | Participantii vor exersa 4 ”bijuterii”. |
Ziua II | |||
”Cele 8 bijuterii” | 40 | Role play | Participantii vor exersa ”Cele 8 bijuterii”. |
Test recapitulativ | 30 | Test | |
Pauza | 15 | ||
Lista factorilor de stres | 40 | Chestionar, exercitiu individual | Particiantii vor identifica factorii de stres personali, precum si imprejurarile in care au simtit stresul maxim. |
Tehnici de management al stresului | 20 | Prezentare, discutii | Se vor discuta tehnici de management al situatiilor stresante ca: stabilirea de limite, descoperirea aspectelor pozitive, sprijin prietenesc, atenuarea stresului prin umor. |
Controlarea starilor de anxietate | 60 | Exercitiu individual, comentarii | Participantii vor identifica situatiile care le provoaca stari de panica precum si pierderea controlului afectiv. |
Pauza pranz | 90 | ||
Jongleria – creativitate – relaxare | 40 | Prezentare,Role play | Jongleria este o metafora si un stimul pentru creativitate, invatare, relaxare. O organizatie in dezvoltare, fara creativitate si invatare nu poate avea succes. Jongleria este o sursa de creativitate si relaxare. |
Managementul persoanelor stresante | 60 | Exercitiu individual, comentarii | Participantii vor identifica 3 persoane care ii streseaza si vor identifica calitatile LIFO pe care le au si cum anume se pot adapta lor. |
Relationarea cu alte persoane | 30 | Exercitiu individual | Participantii isi vor analiza si reincadra problemele de relationare. |
Mentinerea unei stari pozitive | 30 | Prezentare, exercitiu individual, discutii | Participantii vor exersa tehnici de auto-control pentru mentinerea unor stari pozitive. |
Cele 4 colturi | 30 | Lucru in echipe | Participantii vor fi aranjati in echipe de 2,3 in functie de dominanta LIFO. Fiecare echipa va avea numele dominantei LIFO si va gasi un motto care sa o reprezinte. Dupa aceasta fiecare echipa va da recomandari orientarii respective. |
Activitati de incheiere | 20 | Participantii vor avea ca teme de casa definitivarea prezentarii facute in ziua 2 si planificarea unei sesiuni de coaching cu o persoana care nu a performat bine. Participantii vor evalua programul de curs. Particpantii vor vota care au fost persoanele care au facut cele mai bune prezentari. |