Train the trainers (Formator)
Programul este construit ca un ghid de cunostinte si competente cheie pentru persoanele care sunt implicate in instruirea adultilor.
Foarte multe persoane devin traineri deoarece sunt experti intr-un anumit domeniu. Totusi, cei mai buni traineri sunt cei care stiu ca abilitatea de a instrui nu se datoreaza doar expertizei intr-un anumit domeniu, ci si abilitatii de a crea un mediu de invatare stimulant si adaptat participantilor.
Programul se adreseaza persoanelor care au responsabilitati de instruire: traineri, manageri, supervizori.
Beneficiile programului
Participantii vor pleca cu o “trusa de scule” (instrumente, metode, tehnici, tips & tricks) aplicabile imediat pentru a:
- Identifica precis nevoile de training
- Dezvolta programe de training adaptate audientei
- Facilita programe de training dinamice si practice
- Evalua rapid programe de training
Program integrat de training si coaching: 5 zile de training, 3 sesiuni de coaching
Program practic cu proiecte pre-curs si post-curs
Program facilitat de traineri cu experienta de training de peste 10 ani. Trainerii au lucrat in companii multinationale lideri de piata.
Program dezvoltat special pentru traineri din organizatii comerciale. In 2007 au participat in programe similare traineri din: 6 banci, 9 companii de asigurari, 3 companii de curierat, 4 companii de productie, 5 companii care ofera servicii si produse complexe.
Program certificat CNFPA (Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor)
Scopul programului este de a dezvolta abilitatile necesare pentru a realiza si sustine sesiuni de instruire interactive si stimulante, care tin interesul participantilor ridicat.
Precurs
Participantii vor avea de pregatit pentru curs urmatoarele: a) o sesiune de instruire de 15 minute, care sa nu fie de natura tehnica; b) o prezentare personala care sa nu dureze mai mult de 5 minute si sa fie pe intelesul unui copil de 4 ani.
Obiective?
La sfarsitul cursului participantii vor:
- Cunoaste procese si metode de identificare a nevoilor de instruire
- Putea sustine o sesiune de instruire eficienta: clara, de efect, adaptata participantilor care-si va atinge obiectivele propuse
- Putea organiza sesiuni de instruire bazate pe nevoile specifice ale organizatiei utilizand metode de instruire adecvate
- Cunoaste metodele de evaluare a impactului instruirii
- Putea evalua si revizui programele pentru cresterea continua a calitatii programelor
- Avea cunostintele necesare promovarii programelor de formare
Tematici
Identificarea nevoilor de instruire
- Procesul de identificare a nevoilor de instruire
- Metode de identificare a nevoilor
- Exemple de metode folosite in organizatii
Cum invata adultii
- Principiile invatarii la adulti
- Obstacole in invatare
- Stiluri de invatare
- Tehnici de invatare accelerata
Dezvoltarea programelor de instruire
Identificarea scopurilor de instruire ale cursului
- Stabilirea obiectivelor specifice
- Proiectarea activitatilor de instruire
- Gruparea activitatilor de instruire in secvente
- Planificarea detaliata a activitatilor
Pregatirea instruirii
- Pregatirea logistica
- Pregatirea fizica
- Pregatirea psihica
Procesul de instruire – metoda START
- Stimularea interesului
- Transferul ideilor si conceptelor
- Aplicarea cunostintelor dobandite
- Recapitulare si evaluare
- Transferul in practica si implementare
Metode de instruire
- Prezentare
- Role play
- Studiu de caz
- Simulari
- Jocuri
- Videotraining
- Instrumente cu licenta
- Alte metode: icebreaker, energizer, exercitii inductive
Tehnici de instruire:
- Abilitati de comunicare: comunicare verbala, paraverbala, limbajul trupului etc..
- Tehnici de implicarea auditorului
- Folosirea mijloacelor de prezentare
- Tehnici de control a situatiilor dificile (persoane, grupuri)
- Tehnici de feedback structurat
Evaluarea impactului instruirii
- Reactie
- Invatare
- Comportament
- Rezultate
- Beneficiul investitiei
Organizarea programelor de instruire
Marketing-ul instruirii
Revizuirea programelor de instruire
Folosirea de metode si tehnici avansate de instruire
Durata: 5 zile
Post-curs
Proiect
Fiecare participant va avea de dezvoltat o sesiune de instruire de minim 60 de minute care sa urmareasca procesul START.
Coaching
Fiecare participant va beneficia de 3 sesiuni de coaching in urmatoarele 3 luni de la terminarea programului.
Structura program
Activitate | Durata | Metoda | Descriere / Beneficii |
Ziua I | |||
Introducere | 10 | Prezentare | Trainer-ul va prezenta obiectivele programului. |
Cel mai bun training la care au participat? | 20 | Icebreaker | Participantii vor spune care au fost caracteristicile celui mai bun training la care au asistat. Se vor comenta motivele pentru care a fost perceput ca un training de succes.?Beneficii: Identificarea caracteristicilor programelor de training de succes. |
Prezentarea personala | 50 | Role play | Participantii vor sustine prezentarile personale. Vor primi feedback pe formulare specifice de la toti participantii?Beneficii: Cunoasterea participantilor la curs.Identificarea tehnicilor de baza in sustinerea unor prezentari.
Identificarea potentialelor greseli in prezentari. |
Definitie training, functiile training-ului, comparatie cu coaching, educatia traditionala. | 30 | Exercitiu inductiv, prezentare, discutii | Trainer-ul va demonstra diferenta dintre educatia de la scoala si training cu o sesiune – Ordinea planetelor de la soare?. Se va defini trainingul, stiluri de training functie de experienta participantilor, precum si alte metode de dezvoltare.?Beneficii: Cunoasterea locului pe care-l ocupa training-ul in comparatie cu alte actiuni de dezvoltare. |
Feedback | 40 | Prezentare, discutii | Se vor preciza modalitatile de furnizare a feedback-ului pozitiv, constructiv, precum si utilizarea formularelor de feedback in? instruire.Beneficii: Cunoasterea modului in care se poate folosi feedback-ul in mod eficient in sesiunile de training. |
Sesiuni de instruire I | 90 | Role play | Participantii vor sustine sesiunile pregatite. Fiecare participant va primi feedback de la traineri si de la colegi.Beneficii: Dezvoltarea abilitatilor de facilitare a unor sesiuni de training. Participantii vor primi feedback de la trainer si colegii de curs. |
Pranz | |||
Evaluarea instruirii | 60 | Studiu de caz, prezentare, discutii | Se vor trece in revista cele 4 puncte de evaluare a instruirii dupa Kirckpatrick si se vor prezenta exemple concrete din organizatii de succes. |
Sesiuni de instruire I | 90 | Role play | Participantii vor sustine sesiunile pregatite. Fiecare participant va primi feedback de la traineri si de la colegi.Beneficii: Dezvoltarea abilitatilor de facilitare a unor sesiuni de training. Participantii vor primi feedback de la trainer si colegii de curs. |
Cum invata adultii | 30 | Prezentare, discutii | Se vor prezenta pricipiile invatarii la adulti si relevanta lor pentru training.Beneficii: Intelegerea caracteristicilor invatarii la adulti.Identificarea situatiilor contraproductive |
Ziua II | |||
Test recapitulativ | 30 | Beneficii: Fixarea cunostintelor din ziua I | |
Stilul de invatare | 40 | Discutii | Se vor analiza rezultatele chestionarelor Stilul de invatare.Beneficii: Intelegerea diveselor stiluri de invatare. |
Sesiuni de instruire I | 90 | Role play | Participantii vor sustine sesiunile pregatite. Fiecare participant va primi feedback de la traineri si de la colegi.Beneficii: Dezvoltarea abilitatilor de conducere a unor sesiuni de training. Participantii vor primi feedback de la trainer si colegii de curs. |
?Sutinerea unei sesiuni: comunicarea verbala si paraverbala | 90 | Prezentare,role play,discutii | Se vor prezenta si exersa tehnici de comunicare verbala si paraverbala: tehnica PEP (puncteaza – explica – puncteaza), tehnici de comunicare paraverbala.
Beneficii: Intelegerea si exersarea diverselor tehnici utilizate in comunicarea verbala si paraverbala. Fiecare participant va exersa cel putin o tehnica unde crede ca are cele mai mari carente. |
Pranz | |||
Sesiuni de instruire I | 90 | Role play | Participantii vor sustine sesiunile pregatite. Fiecare participant va primi feedback de la traineri si de la colegi.Beneficii: Dezvoltarea abilitatilor de conducere a unor sesiuni de training. Participantii vor primi feedback de la trainer si colegii de curs. |
Sutinerea unei sesiuni: folosirea mijloacelor de prezentare | 90 | Prezentare,role play,discutii | Se vor prezenta si exersa tehnici de folosirea mijloacelor de prezentare. |
Metoda START | 60 | Prezentare,exemple, lucru in echipe | Se va prezenta metoda de instruire START cu exemple concrete pentru sesiune de training de natura tehnica sau de dezvoltare de abilitati.Beneficii: Cunoasterea unui proces complet si eficient in abordarea sesiunilor de instruire. |
Tema de seara Metoda START | 90 | Lucru in echipe | In grupe de cate 4, participantii vor avea de dezvoltat o sesiune de instruire pe una din temele de interes. Sesiunea va dura 30 de minute.Beneficii: Dezvoltarea abilitatilor de dezvoltare a sesiunilor de training urmarind procesului START. |
Ziua III | |||
Recapitulare interactiva | 30 | ||
Metode de instruire ROLE PLAY | 90 | Prezentare, role play, discutii | Participantii vor cunoaste metoda printr-o experienta concreta, dupa care se vor analiza avantajele si dezavantajele metodei si ariile de aplicare.Beneficii: Cunoasterea beneficiilor metodeiIdentificarea diverselor variante ale metodei
Modele clare utilizate in programe de interes pentru participati Exersarea metodei Sfaturi practice pentru aplicarea cu succes a metodei. |
Sesiuni de instruire II | 60 | Role play, feedback | Participantii vor sustine sesiunile pregatite. Fiecare grupa va primi feedback de la ceilalti participanti.Beneficii: Dezvoltarea abilitatilor de conducere a unor sesiuni de training. Participantii vor primi feedback de la trainer si colegii de curs. |
Pranz | |||
Sesiuni de instruire II | 90 | Role play, feedback | Participantii vor sustine sesiunile pregatite. Fiecare grupa va primi feedback de la ceilalti participanti.Beneficii: Dezvoltarea abilitatilor de conducere a unor sesiuni de training. Participantii vor primi feedback de la trainer si colegii de curs. |
Metode de instruire ICE BREAKER, ENERGIZER, EXERCITII INDUCTIVE | 90 | Prezentare, role play, discutii, studiu de caz | Participantii vor cunoaste metoda printr-o experienta concreta, dupa care se vor analiza avantajele si dezavantajele metodei si ariile de aplicare.Beneficii: Cunoasterea beneficiilor metodeiIdentificarea diverselor variante ale metodei
Modele clare utilizate in programe de interes pentru participati Exersarea metodei Sfaturi practice pentru aplicarea cu succes a metodei. |
Sesiuni de instruire II | 60 | Role play, feedback | Participantii vor sustine sesiunile pregatite. Fiecare grupa va primi feedback de la ceilalti participanti.?Beneficii: Dezvoltarea abilitatilor de conducere a unor sesiuni de training. Participantii vor primi feedback de la trainer si colegii de curs. |
Ziua IV | |||
Test recapitulativ | 30 | ||
Identificarea nevoilor de instruire | 90 | Prezentare,Studiu de caz, lucru in – echipe | Participantii vor cunoaste metodele de identificare a nevoilor de instruire cu avantaje si dezavantaje. Participantii vor primi un studiu de caz pentru a identifica nevoile de instruire. |
Sutinerea unei sesiuni: comunicarea nonverbala | 60 | Prezentare,role play,discutii | Se vor prezenta si exersa tehnici de comunicare nonverbala.Beneficii: Intelegerea si exersarea diverselor tehnici utilizate in comunicarea nonverbala.Fiecare participant va exersa cel putin o tehnica unde crede ca are cele mai mari carente. |
Metode de instruire JOCUL | 60 | Prezentare, role play, discutii | Participantii vor cunoaste metoda printr-o experienta concreta, dupa care se vor analiza avantajele si dezavantajele metodei si ariile de aplicare.Beneficii: Cunoasterea beneficiilor metodeiIdentificarea diverselor variante ale metodei
Modele clare utilizate in programe de interes pentru participati Exersarea metodei Sfaturi practice pentru aplicarea cu succes a metodei. |
Pranz | |||
Metode de instruire SIMULARI | 60 | Prezentare, role play, discutii | Participantii vor cunoaste metoda printr-o experienta concreta, dupa care se vor analiza avantajele si dezavantajele metodei si ariile de aplicare.Beneficii: Cunoasterea beneficiilor metodeiIdentificarea diverselor variante ale metodei
Modele clare utilizate in programe de interes pentru participati Exersarea metodei Sfaturi practice pentru aplicarea cu succes a metodei. |
Metode de instruire STUDIUL DE CAZ | 90 | Prezentare, role play, discutii | Participantii vor cunoaste metoda printr-o experienta concreta, dupa care se vor analiza avantajele si dezavantajele metodei si ariile de aplicare.?Beneficii: Cunoasterea beneficiilor metodeiIdentificarea diverselor variante ale metodei
Modele clare utilizate in programe de interes pentru participati Exersarea metodei Sfaturi practice pentru aplicarea cu succes a metodei. |
Ziua V | |||
Promovarea programelor de formare | 60 | Prezentare, discutii | Se vor trece in revista metode de promovarea interna si externa a programelor de formare.Beneficii: Identificarea metodelor de promovare interna si externa a programelorPrezentarea unor exemple de succes folosite in promovarea programelor |
Evaluarea instruirii | 90 | Studiu de caz, prezentare, discutii, lucru in echipe de 4 | Participantii vor realiza pentru programul la care au participat instrumente pentru evaluarea pe 4 niveluri. O parte din testul de cunostinte de la final se va baza si pe intrebarile venite de la participanti.Beneficii: Cunoasterea nivelurilor de evaluare a instruiriiRealizarea unor instrumente concrete de evaluare
Cunoasterea unor instrumente folosite de trainerii cu experienta si in organizatii de succes |
Situatii dificile | 120 | Prezentare, discutii,lucru individual | Se vor trece in revista metodele si tehnicile de prevenire si rezolvarea situatiilor dificile.Beneficii: Cunoasterea modalitatilor de rezolvare acelor mai intalnite situatii dificile |
Pranz | |||
Prezentari BLITZ | 80 | Role play, feedback | Participantii vor sustine prezentari “impuse” de 3 minute.Beneficii: Crearea abilitatii de a face o prezentare spontana |
Test de cunostinte | 90 | Test | Beneficii: Structurarea informatiilor Aflarea nivelului de cunostinteObtinerea diplomei certificare de CNFPA |
Proiect | 20 | Prezentare | Participantii vor avea ca proiect dezvoltarea unei sesiuni de instruire de minim 60 de minute care sa urmareasca procesul START. Termen de realizare 20 de zile. Beneficii: Integrarea cunostintelor de dezvoltare a sesiunilor de trainingDezvoltarea abilitatilor de dezvoltare a sesiunilor de training |
Evaluare program | 20 | Chestionar |