Training – invatare
O definitie a invatarii poate fi urmatoarea: Invatarea este procesul care ajuta oamenii sa dobandeasca noi cunostinte, abilitati si atitudini. Mai putem spune ca invatarea este schimbarea permanenta in capabilitatile umane care nu este rezultatul procesului natural de crestere.
Pentru a justifica costurile directe si indirecte asociate invatarii, o organizatie comerciala trebuie sa vada beneficiile directe rezultate dintr-un proces de invatare. Deci, pentru un proces de invatare care are loc intr-un mediu organizational putem extinde definitia la: “Invatarea este procesul de schimbare permanenta a capabilitilor care ajuta oamenii sa dobandeasca noi cunostinte, abilitati si atitudini astfel incat sa poata fi mai performanti in ceea ce fac.”
Cand ne gandim la cineva care va fi mult mai eficient, ne gandim la patru paramentrii pe care-i vom lua in calcul:
Calitate – activitatea la un alt nivel calitativ.
Cantitate – gestioneaza mai multe activitati.
Cost – face mai mult la acelasi cost sau acelasi lucru la un cost mai mic.
Timp – face lucrurile intr-un timp mai scurt.
Acum ca am definit invatarea cum vom defini training-ul. Bazandu-ne pe definitia invatarii putem defini training-ul ca: “Training-ul este orice proces creat pentru a facilita invatarea intr-o audienta stabilita.”
Rezultatele invatarii la sfarsitul unui trainig sunt:
- informatii verbale
- strategii cognitive
- abilitati intelectuale
- abilitati fizice
- atitudini.
Informatiile verbale cuprind nume, cunostinte, fapte. De exemplu, pentru a vinde, un vanzator are nevoie de cunostinte despre produse.
Abilitati intelectuale cuprind concepte si reguli. Aceste concepte si reguli sunt esentiale pentru a rezolva probleme, a servi clientii si a crea produse. De exemplu, un manager are nevoie sa stie etapele unui proces de evaluare performatelor, un vanzator are nevoie de sa stie etapele procesului de vanzare.
Abilitatile fizice includ coordonarea miscarilor fizice. Pentru a repara un calculator avem nevoie de dexteritate pentru a-l desface rapid si a inlocui piesele.
Strategii cognitive, regleaza procesul invatarii. Au legatura cu decizia celui care invata vis a vis de ce informatii il intereseaza, ce anume sa retina si cum sa rezolve probleme. De exemplu, un copil isi poate aminti culorile care formeaza spectrul luminii urmarind acronimul ROGVAIV: rosu, orange, galben, violet, albastru, indigo, violet.
Atitudinile sunt o combinatie de convingeri si sentimente care predispun o persoana sa se comporte intr-un anumit fel. Atitudinile au o componenta cognitiva (convingerile), o componenta afectiva (sentimentele) si o componenta reactiva (modul in care o persoana intentioneaza sa se comporte in legatura cu subiectul atitudinii). Atitudini importante care se leaga de munca in organizatii sunt: dedicatia pentru organizatie, implicarea in munca. Daca spunem ca o persoana are o atitudine pozitiva fata de munca, atunci asta inseamna ca persoanei ii place la munca (emotii). Este posibil sa ii placa la munca deoarece face activitati provocatoare si are posibilitatea de a se intalni cu oameni (componenta cognitiva) . Deoarece ii place munca, va avea intentia sa ramana in companie si sa-si faca treaba bine.
Functie de rezultatele pe care dorim sa le obtinema si de grup, fiecare rezultat al invatarii va avea nevoie de anumite conditii pentru a avea un training eficient. De aceea succesul unui program de training este dat de cele 4 functii esentiale ale sale:
- Identificarea nevoilor de training
- Dezvoltarea programului de training
- Sustinerea programului de training
- Evaluarea impactului programului de training
[…] Psihologia vânzării – 12 pârghii care te ajută să fii mai eficient cu clienţii. Trainig – învăţare […]